Polecane produkty

Mechanizmy sprzedaży

Zakupy w e-markecie – każdy przynajmniej raz w tygodniu się na nie wybiera, zazwyczaj idąc w celu kupienia ściśle określonych produktów. Ba, w głowie układamy sobie nawet plan w jaki sposób będziemy się poruszać, żeby kupić tylko to co mieliśmy zamiar. Jednak niestety, nie zawsze (albo raczej najczęściej) to się nie udaje. Dlaczego? Np. zmieniono układ działów i trzeba było przejść przez cały sklep, żeby kupić interesujące nas produkty. A po drodze tyle okazji… I w naszym koszyku ląduje wiele innych rzeczy.

Sprzedawcy stosują wiele technik, które mają na celu zachęcić nas do podświadomego zakupu określonych produktó
Obraz Rachel Scott z Pixabay

Opisana wyżej sytuacja to normalna strategia marketingowa. Ma ona na celu zachęcić nas, abyśmy kupili polecane produkty oprócz tych, które mieliśmy zamiar. Nie da się ukryć, taka strategia działa.

Techniki stosowane w celu podniesienia sprzedaży

Sprzedawcy stosują wiele technik, które mają na celu zachęcić nas do podświadomego zakupu określonych produktów. Jakie są to techniki?

  • odpowiednia aranżacja wystroju: odpowiednie oświetlenie, na większe zakupy – tylko duży wózek (małe koszyki są zbyt małe, aby zmieścić w nich nawet średniej wielkości zakupy), rozmieszczenie na półkach (na wysokości naszego wzroku są polecane produkty), odkąd wchodzimy do supermarketu czuć w powietrzu zapach świeżego pieczywa
  • zachowanie sprzedawców: nasze wybory są najlepszymi z możliwych, obsługa na każdym kroku chce nam pomóc
  • hasła: od wejścia „krzyczy” napis PROMOCJA, OKAZJA,  więc… żal nie skorzystać z takiej okazji
  • upominki: prezent przy wejściu do sklepu, stanowiska z degustacjami, czy też „gratisy” dołączane do produktów

To naturalne, że sprzedawcy w swoich sklepach dążą do tego, abyśmy kupowali określone produkty. Nikt do niczego nas nie zmusza, bo ostateczna decyzja czy taką a nie inną rzecz kupimy należy do nas. Często polecane produkty są dobrej jakości, w rzeczywiście atrakcyjnej cenie i warto skorzystać z okazji. Ważne, abyśmy przed takim zakupem się zastanowili, czy naprawdę tego potrzebujemy i nie wkładali produktów do koszyka bezrefleksyjnie.

Warto pamiętać. że podobne mechanizmy stosuje się w e-commerce.